Google Shopping – Undgå de værste begynderfejl

Få mere trafik i e-butikken – med Google Shopping

Derfor bør du bruge Google Shopping

Er du indehaver af en e-butik, kommer du ikke udenom Google Shopping. Ikke hvis du ønsker kunder i biksen i hvert fald. Eftersom Google Shopping er ejet af verdens største søgemaskine, er det altafgørende, at dine produkter er fordelagtigt præsenteret – i modsat fald vil du ikke alene gå glip af effektiv reklame, du kan også risikere at forringe dine placeringer i søgemaskineresultaterne.

Godt i gang med Google Shopping

Det kan dog være kompliceret at komme i gang med Google Shopping, da der er mange faldgruber, som i værste fald kan forringe dine rankings. Det er vigtigt, at dine Product Listing Ads (PLAs) sættes korrekt op, så både kunder og søgemaskinerobotter kan finde dig. På Searchenginewatch giver Mary Weinstein tips til, hvordan du undgår de mest almindelige begynderfejl, når du skal i gang med Google Shopping.

1. Just do it

Jo før du får oprettet din e-butik i Google Shopping jo bedre. Uanset om du bryder dig om konceptet eller ej, er det en afgørende spiller i det store SEO landskab, og hvis ikke du kommer med på banen, risikerer du, at dine konkurrenter overhaler dig indenom. Er du bekymret for udgifterne, kan du lægge ud med et lille budget. Det er bedre at starte småt – end slet ikke at starte.

2. Google Shopping er ikke Google AdWords

Både AdWords og Product Listing ads bliver administreret i det såkaldte AdWords client center, og de vises begge i både Google Shopping og Google Search. Men her stopper lighederne også. Google Shopping er ikke det samme som Google AdWords – og bør heller ikke håndteres på samme måde. Mens Google AdWords kampagner skal baseres på gode søgeord, bør dine Product Listing ads baseres på eksempelvis produkter, virksomhedens brand osv.

3. Dataanalyse

Når du skal aflæse og analysere resultaterne af dine Google Shopping kampagner, bør du bruge flere forskellige kilder. Fremfor udelukkende at benytte Google AdWords, kan du med fordel kombinere med Google Analytics for at få mere præcise resultater. Du kan evt. bryde dine PLA campaign performances ned i enkeltdele ved at gå ind i Google Analytics og klikke på: Traffic Sources > Content > Search > Campaigns. Her kan du finde de enkelte PLA kampagner og se resulaterne.

Mere Google Shopping

Få flere Google Shopping tips her: Google Shopping

 

Kilde: http://searchenginewatch.com