Er Facebook LinkedIn’s nye konkurrent?

Facebook at Work, som forventes at lanceres i denne måned, kan meget vel vise sig at være en stærk konkurrent til LinkedIn, Google Docs, Microsoft Office og andre dokumentdelings tjenester.

Facebook At Work er en ny udgave af Facebook, som vil henvende sig direkte til firmaer og dermed gå direkte i kødet på bl.a. LinkedIn. Ifølge Facebook vil brugeren få samme brugerflade som vi kender fra Facebook i dag, men funktionerne vil udelukkende være til ”professionelt” brug.

facebook_vs_linkedin (2)

 

 

 

 

 

 

Af de få funktioner som Facebook allerede har afsløret kan nævnes:

  • ”Kollega chat-funktion”
  • ”Online-dokument deling”
  • Ingen Annoncer (endnu)
  • Profilside til din professionelle profil
  • Sikkerhedsindstillinger til deling

Ved at udvikle et professionelt netværks- og dokumentdelingstjeneste er det ikke kun LinkedIn, Google Drive og Microsoft OneDrive der får sig en ny konkurrent, det er også en lang række større software udviklere. En sidegevinst for Facebook er således muligheden for at positionere sig som en af de helt store sværvægtere i branchen, og når Facebook at Work lanceres, vil det kunne opnå endnu større markedsandele end i dag – selvom man ville mene det var svært med den popularitet Facebook allerede har.

Mange forventer også at en del af Facebook at Works funktioner bliver udskilt som ”apps” til mobile enheder – ligesom det senest skete med Facebooks Messenger.

Fordelen med denne strategi er naturligvis at kunne give slutbrugeren en bedre oplevelse og arbejdsflow, og for Facebook betyder det igen, at man lidt efter lidt vinder dominans på det eftertragtede mobile marked.