Internet – forskellen på mænd og kvinder

Mænd læser nyheder, kvinder shopper tøj og går på Facebook

Forskel på mænd og kvinder

Internettet bruges i stigende grad af både mænd og kvinder i alle aldersgrupper. Dog er der forskel på, hvilke hjemmesider, henholdsvis mænd og kvinder foretrækker. Det viser rapporten ‘Medieudviklingen 2009-2010’, som er udarbejdet af DR Medieforskning. I rapporten bliver danskernes færden på internettet analyseret – rapporten udarbejdes en gang årligt.

Sådan bruger vi nettet

Rapporten viser, at mænd foretrækker nyheder, mens kvinder foretrækker sociale medier og tøjkøb. Hver uge besøger 54 % af de danske mænd landsdækkende dagblade og tv-stationers nyhedshjemmesider. Tallet er 37 % for kvinderne. Til gengæld bruger kvinderne mere tid på tøjkøb på nettet, sociale medier som Facebook samt mere kulørte netnyheder.

Social kapital

Carsten Andreasen fra DR Medieforskning siger: “Overordnet set afspejler vores brug af nettet vores hverdag og interesser. Og på det punkt er der altså stadigvæk forskel på mænd og kvinder … I bund og grund handler det om at opbygge en social kapital, og have noget man kan snakke med om. For eksempel over frokosten. Her er det typisk for mænd, at de gerne vil kunne snakke med om politik og finanskrise, mens kvinder normalt hellere vil snakke om emner som børn og tøj.”

Fremtiden net-vaner
Om vores adfærd på nettet vil ændre sig i fremtiden, er svært at vide. Carsten Andreasen siger: “Jeg tror i høj grad, at der vil være forskel i mænd og kvinders brug af internettet de næste år. Men jeg tror også, at nyhedsorganisationer vil få integreret flere af deres nyheder med sociale medier, og på den måde skabe kontakt til andre grupper.”

Læs hele rapporten HER

Kilde: www.dr.dk