SEO og domænenavne

Hvor vigtigt er domænenavnet? Ny undersøgelse sætter fokus på domænenavnets betydning

Brandet vejer tungere end kvaliteten

Domænenavnet betyder rigtig meget i kampen om kunderne. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Microsoft Research. Undersøgelsen viser, at domænenavnet er et afgørende element, når der skal tiltrækkes besøgende. I modsætning til mange lignende undersøgelse, er dette studie ikke baseret på SEO teknikker eller søgemaskine algoritmer, men i højere grad på ren bruger adfærd på nettet. Således giver undersøgelsen en vigtig indsigt i, hvordan internetbrugerne reelt responderer på de søgeresultater, der dukker frem. Og her spiller domænenavnet som sagt en vigtig rolle. Et velkendt brand eller solidt domænenavn vil i mange tilfælde veje tungere end kvalitet og attraktive rankings.

Den gode/dårlige nyhed

Den gode nyhed er altså, at hvis du har et solidt domænenavn, vil du have et forspring, idet potentielle kunder i mange tilfælde vil basere deres klik på URL adressen. Den dårlige nyhed er, at et mindre iøjnefaldende domænenavn vil kræve, at du arbejder endnu hårdere med din SEO. Har du mulighed for at købe et bedre domænenavn, kan det være en fordel, men det kan være svært i en tid, hvor langt de fleste solide URL’s allerede er købt eller reserveret. Ikke desto mindre er det værd at forstå psykologien bag, hvilke søgeresultater, der primært klikkes på.

Troværdighed er vigtig

I undersøgelsens konklusion står blandt andet:

“Surprisingly, we find that despite changes in the overall distribution of surfaced domains, there has not been a comparable shift in the distribution of clicked domains. Users seem to have learned the landscape of the internet and their click behavior has thus become more predictable over time.”

Med andre ord går brugerne i høj grad efter troværdighed. Det betyder, at den gode ranking, som SEO arbejdet giver, gerne skal kombineres med en indsats på troværdigheds-kontoen for, at det for alvor batter.

Få mere at vide

Undersøgelsen kan være lidt tung at tygge sig igennem, men interesserer du dig for søgemaskineoptimering og online markedsføring, er det værd at kigge nærmere på den. Du finder undersøgelsen HER

Kilde: http://searchengineland.com