Søgemaskineoptimering – hvordan ranker Google din side?

Søgemaskineoptimering – sådan bliver du gode venner med Googles søgerobotter

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering har til formål at give din hjemmeside den bedst mulig placering i Google søgemaskine. Men hvordan vælger Google, hvilke sider der skal placeres øverst? Når Google skal indeksere din hjemmeside, kigger søgerobotterne primært efter 2 ting: Autoritet og relevans.

Autoritet

Ligesom vi mennesker som udgangspunkt stoler mere på noget, vi læser på eksempelvis DR eller BBC fremfor på en tilfældig, hjemmelavet blog, så går søgerobotterne også efter sites, som udstråler autoritet. Det skyldes, at Google har som ambition at give de bedst mulige søgeresultater. Søger en forbruger efter fakta om eksempelvis et bestemt land, er det vigtigt, at det er korrekte informationer, som dukker op. Derfor gør Google, hvad den kan for at sortere pålidelige sites fra de knap så pålidelige.

PageRank

Google vurderer alle links på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det bedste. Dette system kaldes PageRank. For at forbedre din hjemmesides PageRank er der forskellige ting, du kan gøre, hvoraf især linkbuilding med kvalitetslinks fra anerkendte sites, som selv har en høj PageRank er meget effektivt.

Relevans

Når en forbruger søger på et bestemt emne, skal søgeresultaterne gerne være relevante for den konkrete søgning. Derfor gælder det om at gøre Google opmærksom på, hvad præcis din hjemmeside omhandler. Det gør du ved at bruge de samme søgeord og søgesætninger, som forbrugerne benytter. For at skabe effektiv søgemaskineoptimering, bør du derfor prioritere at bruge god tid på en indledende søgeordsanalyse for at finde ud af, hvad din målgruppe søger på. Mange virksomheder springer let og elegant henover dette trin og går direkte til selve søgemaskineoptimeringen. Men hvis det er de forkerte søgeord, der arbejdes ud fra, vil arbejdet i de fleste tilfælde være spildt eller kun give meget begrænset effekt. Derfor: prioritér en grundig søgeordsanalyse, så din hjemmeside opnår højest mulig relevans på de rette søgninger.

 

Kilde: http://www.wordtracker.com