Reklamefinansierede tjenester på nettet – ja tak

Reklamefinansierede tjenester på nettet er til gavn for både forbrugere og udbydere. Vi vil hellere forstyrres af popup-vinduer end have pengepungen op af lommen.

Forbrugerne har stor værdi af reklamefinansierede tjenester på nettet. Det viser en ny analyse foretaget af FDIM’s internationale samarbejdsorganisation IAB i samarbejde med den internationale konsulentvirksomhed McKinsey.

Analysen er den første af sin art og har til formål: ”at tilvejebringe et faktuelt grundlag i debatten om afvejning mellem forbrugernes oplevelse af værdien af indhold på internettet finansieret af reklamer og de forstyrrelser forbrugeren oplever som følge heraf.”

Der findes mange gratis tjenester på nettet, som er finansieret gennem reklamer. Det vil sige, at forbrugerne kan benytte sig af dem uden at skulle have pengepungen frem, men betaler indirekte gennem annoncevisninger.

McKinsey har regnet sig frem til, at europæiske netbrugere i gennemsnit betaler €30 om måneden for at få internetadgang gennem en udbyder, mens gratis webtjenester vurderes til en værdi af €40 per online husholdning.

Ifølge analysen mener europæerne, at gratis tjenester har større værdi end beskyttelse af privatlivets fred. Forbrugernes betalingsvillighed for at undgå forstyrrelser af privatlivet vurderes til omkring €10 om måneden per husholdning.

McKinsey konkluderer således, at forbrugernes nytte og overskud ved online tjenester er væsentligt større end de reklameindtægter som virksomhederne opnår ved at tilvejebringe disse services samt den negative værdi forbrugerne måtte tilskrive forstyrrelser forbundet med annoncering.

Analysen viser desuden at:

– 20 % af alle brugere beslaglægger 60 procent af værdien fra webtjenester. De 80 % genererer et betragteligt overskud

– Når folk er bekymrede for for megen eksponering ift. annoncering er de også villige til at betale for at undgå det. Denne pris er estimeret til i alt €20mia. svarende til ca. €10 om måneden på husholdningsniveau

– For hver euro en internetbruger er villig til at bruge for at begrænse forstyrrelsen fra reklamer modtager de for €6 værdi i reklame-baserede nettjenester og ydelser

Læs hele analysen HER

Kilde fdim.dk