Online markedsføring og datakilder

Online markedsføring bør baseres på flere forskellige datakilder

Misvisende data kan koste millioner

Online markedsføring baseret på kun én datakilde er som at køre bil med kun ét øje åbent. Det mener i hvert fald Suren Ter-Saakov, som på Search Engine Watch forklarer, hvorfor det er vigtigt at kombinere data fra både interne og eksterne kilder for at undgå tiltag, som er virkningsløse eller – i værste fald – kan skade markedsføringen og koste virksomheden millioner.

Den dårlige cirkel

Suren Ter-Saakov bruger computerforhandleren Best Buy som eksempel. Ved udelukkende at anvende intern data som basis for deres markedsføring, endte Best Buy med at kuldsejle deres kampagne og kaste “good money after bad”, hvilket placerede dem i en ond cirkel, hvor de dårligt performende produkter leverede stadig ringere resultater.

Markedsføring – fejlfinding

Ter-Saakov sammenligner det med, hvis man har tvillinger, og den ene tvilling begynder at udvise dårlig adfærd. Vælger man at koncentrere sig om den “gode” tvilling, vil det formentlig resultere i, at den “dårlige” tvilling udviser endnu dårligere adfærd. Således også produkterne i Best Buy´s katalog. Eksempelvis endte et produkt som computerbatteri med at blive det dårligst sælgende overhovedet. Ter-Saakov gennemgår fejlene i markedsføringen af dette produkt, som blandt andet indebærer billeder i meget dårlig opløsning, mangelfuld/vildledende produktinformation og deraf følgende dårlige rankings.

Kombinér datakilder

Ter-Saakov anbefaler derfor, at alle virksomheder anvender data fra flere forskellige kilder, interne såvel som eksterne, for på den måde at få et bedre overblik og undgå fejlagtige billeder af virkeligheden.

 

Kilde: http://searchenginewatch.com