Markedføring med “fremtidige priser” og rabatkuponer

Prismarkedsføringvejledningen fra 2010 er blevet revideret 

Nye markedsføringsformer

Markedsføring udvikler sig hele tiden og antager nye former. Netop nu er markedsføringsbegreber som “fremtidige priser” og “rabatkuponer” hot stuff. Derfor er den eksisterende prismarkedsføringvejledning fra 2010 blevet revideret, så disse nye former for markedsføring er kommet med.

FDIH tilfredse med nye retningslinjer

Henrik Theil fra FDIH:”Der er ikke tale om ny lovgivning, da udgangspunktet fortsat er markedsføringsloven. Men retningslinjerne er en opdateret tolkning, der dels tager et par nye områder med, nemlig rabatkuponer og fremtidige priser. Dels er der en opdatering af begrebet ”gratis”, så det stemmer med EU-lovgivningen. Alt i alt er vi tilfredse med resultatet.”

Fremtidige priser 

Markedsføring med fremtidige priser, er når man reklamerer med, at prisen stiger i næste uge. Bruges denne markedsføring, er det vigtigt, at prisen vitterligt stiger ugen efter, i modsat fald er der tale om ulovlig reklame.

Rabatkuponer

Om rabatkuponer skriver Forbrugerombudsmanden blandt andet på sin hjemmeside: “Den 1. juli 2011 blev forbuddet mod rabatkuponer ophævet, og de kan nu bruges i markedsføringen. Det følger af den nye bestemmelse om rabatkuponer og bemærkningerne hertil, at det besparelsesudsagn, der knytter sig til markedsføringen af en rabatkupon, ikke må være vildledende.”

Få mere at vide

Du kan læse de nye retningslinjer, som er gældende fra 1. juli 2013 her: online markedsføring

 

Kilder:

www.forbrugerombudsmanden.dk

www.fdih.dk