Markedsføring på sociale medier – hjælper “likes” på din Google ranking?

Hvor stor vægt lægger Google på Facebook likes i forhold til indeksering? Ny undersøgelse giver et bud

SMM

Facebook og Google

Skriver man et opslag på Facebook, er det ofte i håbet om, at det får “likes” eller bliver delt, for det betyder øget synlighed på Facebook. Men betyder det også øget synlighed i Google søgemaskine? Det har Eric Enge fra Stone Temple Consulting set nærmere på. Han har netop gennemført en undersøgelse af Facebook “likes” og “shares” betydning i forhold til Google Rankings. Resultatet var, overraskende nok, at hverken likes eller delinger ser ud til at have nogen indflydelse. Googles interesse i de testede sider steg hverken i takt med likes eller delinger. I sidstnævnte tilfælde skal resultatet dog ses i lyset af en begrænset datamængde.

Likes bruges ikke til indeksering

Om betydningen af “likes” siger Eric Enge: “Likes are simply not in the picture (…) The only data Google can possibly get is the number of Likes on a page if the page has a Like widget on it, but they have no idea as to who has Liked the page. For that reason there is no value to that information to them. I think it is pretty conclusive that they don’t use it for discovery, indexing, or ranking.”

Få mere at vide

Du kan læse mere om undersøgelsen her: Google søgemaskineoptimering

 

Kilde: http://searchenginewatch.com