Hashtags på sociale medier

Hashtags på de sociale medier kan være med til at gøre forskel

hashtag

Hvad er hashtags og hvordan kan de bruges?

Det skrives som ‘#’ og bliver både kaldt hashtag, firkant, havelåge osv. Kært barn har mange navne, og der er god grund til at sætte sig ind i hvordan hashtagget bruges online. Det har sin oprindelse på medier som Twitter, Instagram og Tumblr, men senest har Facebook også taget hashtagget til sig. Formålet er at tillægge sit indlæg et emne, og samtidig gøre emnet klikbart for brugeren. På den måde kan brugeren hurtigt finde relaterede emner og læse mere. Derudover kan man søge på emner, følge emner, deltage i diskussioner, starte samtaler eller bruge hashtagget som en slags ‘punchline’ i et opslag.

Optimal brug af hashtag

Eksempler på god brug af hashtags på de sociale medier er eksempelvis:

  • Hold det ord eller emne du vælger simpelt og dermed til at forstå for andre
  • Brug helst ikke mere end 3 hashtags i et opslag
  • Stjæl ikke andres populære hashtags
  • Brug hashtagget som en slags call-to-action knap og dermed involvér dine brugere
  • Spil på din virksomheds styrker når du bruger et hashtag

 

Kilde: http://socialmediatoday.com/