Google Analytics social media segment

Er social media pengene værd? Google Analytics giver dig svaret

Er det pengene værd?

Betaler du for marketing med sociale medier? I så fald bør du tjekke dets værdi i forhold til både traffik og salg. Med andre ord: Hvor meget får du for det, du betaler? Her er Google Analytics et uundværligt redskab. Ved at anvende det såkaldte “advanced segments” kan du måle meget specifikt på dine forskellige indsatsområder – heriblandt marketing via sociale medier.

Social Media og Google Analytics

Uanset om du er aktiv på Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Vimeo eller andre af de sociale medier, har du mulighed for at indsamle data på effekten af din markedsføring. Klik på My Site tab > Advanced Segments. Klik derefter på +New Custom Segment og vælg et navn for den pågældende kampagne/indsats. Tryk derefter på +Add a dimension or metric. Tilføj “Source” og klik på “include” samt “matching regular expression”. Indtast derefter det pågældende sociale medie i feltet.

Optimér din markedsføring – og spar penge

Når du er færdig med at registrere dine indsatsområder, kan du løbende holde øje med, hvilke kanaler der er mest indbringende. Ud fra denne viden kan du optimere din markedsføring, så du lægger pengene og tiden dér, hvor du får mest igen. Du kan med andre ord spare både tid og penge ved at anvende Google Analytics på din social marketing.

Kilde: http://www.seomoz.org