Markedsføring med mobil og QR koder

QR koder skaber integration mellem offline og online markedsføring – og pirrer nysgerrigheden

Målrettet markedsføring

QR koder bruges primært af børnefamilier. Det viser dansk e-handelsanalyses nyeste tal fra første kvartal af 2012, hvor der er sat fokus på, hvordan danskerne bruger mobile enheder, og hvilken rolle QR-koder spiller for forbrugerne. Apropos gårsdagens indlæg om markedsføring med QR koder, er det relevant at lægge mærke til, hvilke kundesegmenter, som primært anvender mobilen til scanning af QR koder. Det kan hjælpe til yderligere målrettet marketing.

Online handel sker hjemmefra

Tallene fra Dansk e-handelsanalyse viser, at de fleste af os foretrækker at handle i eget hjem – også selvom det foregår via mobilen. På den måde er vi endnu et stykke vej fra de eksempler, vi skrev om i går, hvor koreanere handler dagligvarer, mens de venter på metroen, og amerikanerne betaler for kaffen via mobilen for at slippe for at stå i kø.

QR koder pirrer nysgerrigheden

Adm. direktør for FDIH, Annette Falberg, udtaler: “Vi ser en sammensmeltning af kanaler for markedsføring og salg, hvor alle værktøjer og medier – mobiltelefon, reklametryksager, OR-koder og pc – er i brug, når der planlægges online køb og e-handles. Børnefamilierne er den mest aktive gruppe inden for e-handel, og de fører an på e-handel via mobil og i brug af QR-koder (…) QR-koderne på tryksager, især annoncer, pirrer vores nysgerrighed, fordi de lokker med yderligere viden om produkter, som vi er fristet til at købe eller har købt. Koder åbner for et samspil mellem offline og onlinemarkedsføring, når de imødekommer forbrugernes forventning om at få mere viden om emnet eller produktet, ved at scanne en kode. ”

 

Kilde: www.fdih.dk