e-handel – register over uønskede kunder?

Hvordan kan du som e-butik sikre dig mod uønskede kunder?

online kriminalitet

Datatilsynet afviser registermodel

Kriminelle, truende eller på anden måde ubehagelige kunder kan være ødelæggende for forretningen, det gælder både trivsel og økonomi. Derfor har brancheorganisationen FDIH de seneste år forsøgt at etablere et register over uønskede kunder. De forelagte udspil er dog blevet afvist af Datatilsynet, som ikke har accepteret registermodellerne. Derudover er der begrænset interesse for at betale, hvad sådan et register koster.

For dyrt

Kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH om sagen: “Vi har konstateret, at omkostningerne til at oprette og drive et register a la Checkmisbrugerregistret næppe står mål det forventede resultat, og det er jo netbutikkerne, der skal betale. De mest udsatte netbutikker, typisk elektronik og mærkevarer inden for tøj og sport, har allerede brugt – og bruger – en del ressourcer på at udvikle egne advarselssystemer. Og de fungerer mig bekendt ofte rigtigt godt.”

Hjemmeside-“alarm”

Som et alternativ kan den enkelte e-butik vælge at anvende et selvstændigt alarmsystem på hjemmesiden. Henrik Theil: “FDIH har set stadig flere software-baserede løsninger, som kan levere brugbare advarselssystemer, så uheldige elementer kan “skrælles” af, inden varen afsendes. Disse løsninger kan det samme som et register, nemlig forebygge de fleste svindelforsøg, også fra hidtil ukendte svindlere. Her må netbutikker så selv vurdere, om prisen på et anti-svindel abonnement står mål med resultatet.”

 

Kilde: www.fdih.dk