e-handel og returret

Brugte returvarer koster danske e-butikker dyrt. Forbrugerstyrelsen udviser misforstået hensyntagen

e-handel

Returneres trods ibrugtagelse

Varer der bliver returneret, selvom de har været brugt, koster dyrt for e-butikkerne. Det er derfor en skuffelse, når Forbrugerstyrelsen står på forbrugerens side i den slags sager. For nylig har Forbrugerstyrelsen i to uafhængige afgørelser fastslået, at en kunde havde ret til at returnere elektronik uden emballage, selvom varen havde været i brug.

Mange brugte varer returneres

Hos brancheorganisationen FDIH er man forargede over afgørelserne. Ikke mindst fordi næsten hver 8. forbruger ifølge en undersøgelse fra foråret, har returneret en vare fra en netbutik, selv om varen havde været taget i brug. Der er således tale om et betragteligt problem for de danske e-butikker.

Misforstået hensyntagen

Administrerende direktør for FDIH, Annette Falberg: ”Det understreger igen behovet for, at der strammes op på reglerne. Vi skal tilbage til udgangspunktet, hvor fortrydelsesretten var kundens adgang til at tage en vare i øjesyn på samme måde, som kunden gør det i en butik. Det udgangspunkt burde også gælde i de kommende lovændringer som følge af Forbrugerrettighedsdirektivet, men her ser det på flere områder sort ud, da den samme misforstående hensyntagen til forbrugerne også gennemsyrer direktivet.”

 

Kilde: www.fdih.dk