e-handel og logistik

De danske forbrugere stiller stadig højere krav til fleksibel og billig e-handel – og det gør logistikken til en udfordring

e-handel og porto

Logistikken en udfordring

I går, d. 13. november, blev en ny undersøgelse af logistik hos FDIHs medlemmer offentliggjort. Det skete i forbindelse med Logistikkonferencen, som blev afholdt på IT-Universitetet i København. Konklusionen på undersøgelsen er, at det er en stadig voksende udfordring for nutidens e-butikker at få lager og distribution til at følge med. Det skyldes blandt andet, at kunderne har vænnet sig til at kunne e-handle på alle tider af døgnet, og at de stiller højere krav til hurtig og helst gratis levering.

Kunderne ønsker gratis fragt

Især kundernes ønske om gratis fragt blev slået fast med syvtommersøm i en undersøgelse af Dansk e-handelsanalyse, hvor knap halvdelen af de adspurgte fortalte, at det var gebyret for fragt, som fik dem til at efterlade deres fyldte indkøbskurv i e-butikken – uden at købe. Den nye undersøgelse fra FDIH viser, at mange e-butikker også selv er utilfredse med deres håndtering af logistikken. De adspurgte i undersøgelsen peger på følgende udfordringer, som de tre største:

  • Dag-til-Dag levering
  • Gratis fragt
  • Udbud af alternative leveringsmuligheder

Løsningsmuligheder

Med de konstant stigende portopriser, kan det være en udfordring at skulle tilbyde gratis fragt, men selv for små e-butikker med begrænset budget, er det værd at overveje forskellige muligheder for at kunne imødekomme kundernes ønske. En løsning kunne være at inkludere fragt i de angivne priser. En anden løsning kunne være at tilbyde alternative leveringsmuligheder, eksempelvis via GLS. Sidst men ikke mindst kan det være en idé at få ekstern hjælp til at løse de logistikmæssige udfordringer.

Mere info

Få flere tal fra Dansk e-handelsanalyse her: e-handel

 

Kilde: www.fdih.dk