e-handel – forkerte dankortopkrævninger skyldes fejl og ikke snyd

e-butikker har ret til at kræve dankortgebyrer – undersøgelse viser, at dette ikke udnyttes

Kun 20 % opkræver gebyr

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop gennemført en stikprøvekontrol for at undersøge, om danske e-butikker bevidst opkræver for store dankortgebyrer. Konklusionen på undersøgelsen var, at kun hver femte e-butik opkræver et kortgebyr hos deres kunder, mens resten selv betaler merudgiften. Ud af de e-butikker, som havde krævet forkerte beløb, rettede 6 ud af 7 straks ind, da dette blev påtalt. Det var således kun én ud af 27, som ikke straks korrekterede fejlen, hvilket tyder på, at bevidst svindel med dankortgebyrer optræder meget sjældent.

Skyldes misforståelser

Henrik Theil fra FDIH: “(…) Der er ingen seriøse netbutikker, som bevidst forsøger at snyde. Alene det faktum, at 6 ud 7 netbutikker, der har fejlet, straks retter ind, viser  med al tydelighed, at det er en misforståelse, der så rettes. (…) Og med tanke på, at kun hver femte netbutik opkræver gebyret direkte hos kunde, er det en meget lille andel, der fejler.”

 

Kilde: www.fdih.dk