e-handel – dansk porto er for dyr

Portoen er for dyr i Danmark. Det er konklusionen på en ny rapport fra Konkurrencestyrelsen

e-handel og porto

e-handel udfordres af dyr porto

Dyr porto i Danmark skævvrider konkurrencen, når det gælder e-handel cross border. Konkurrencestyrelsen har netop udarbejdet en rapport under overskriften “Fragt til forbrugerne”. Her konkluderes at: “Det er dyrt at sende pakker i Danmark, og det rammer e-handlen.” I rapporten står blandt andet: “De danske listepriser på forsendelse af pakker på 1-2 kg er højere end i udlandet, selv når der korrigeres for forskelle i moms. Prisen for at sende en pakke eller et brev, der vejer 1-2 kg, var i 2011 mellem 10 og 36 pct. procent højere end gennemsnittet af priserne i Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene, Storbritannien, Sverige og Tyskland.” Også portoen på brevforsendelser er dyrere i Danmark end i det øvrige EU.

Momsfritagelse en løsning?

I rapporten foreslås blandt andet momsfritagelse for befordring af pakker som en mulig løsning. Der står blandt andet: “Det er en politisk beslutning at fastsætte omfanget af befordringspligten. I lyset af udviklingen på markedet for pakkeforsendelser kan der opstå en efterspørgsel efter at tilpasse reguleringen.”

Information og valgmuligheder

Derudover peger rapporten på, at de danske e-butikker bør være mere rundhåndede med information og valgmuligheder, når det gælder levering: “For at forbrugerne kan træffe aktive valg er det en forudsætning, at rammerne herfor er gode. For at styrke rammerne kunne følgende overvejelser bidrage til at forbedre forholdene på markedet:

– At e-handlere undlader på forhånd at afkrydse bokse om leveringsydelser på hjemmesiden, med mindre der kun er én valgmulighed.
– At e-handlerne gør det nemmere for forbrugerne at få oplyst fragtprisen og hvilke fragtydelser der tilbydes ved levering af varer.
– At e-handlerne efterspørger og udvikler forskellige alternative fragtydelser til gavn for forbrugerne. Det kan enten være hos den eksisterende distributør eller hos nye. Eksempelvis kan det være mere fleksibel levering, så forbrugerne kan få pakken leveret indenfor et afgrænset tidsrum.”

Få mere at vide

Du kan læse hele rapporten “Fragt til forbrugerne” her: e-handel

 

Kilde: http://www.kfst.dk